CTR jest jednym z ważniejszych wskaźników efektywności banerów.
CTR oblicza się jako stosunek ilości kliknięć do ogólnej ilości wyświetleń banera reklamowego i jest mierzone w procentach. Weźmiemy przykładową ilość odsłon banera, np. 1000 i założymy, iż 60 użytkowników przeniosło się na Twoją stronę internetową, klikając w baner. Otrzymamy CTR=6%.
CTR = (ilość kliknięć / ilość wyświetleń) x 100%
Ważne jest rozumieć, iż CTR wskazuje poziom efektywności pracy Twojej reklamy i zapewnia konwersję wszystkich użytkowników, którzy widzieli baner i następnie za pomocą kliknięcia na baner przenieśli się na stronę internetową. Dalej pracuje zawartość witryny, jej struktura, wygoda korzystania i inne wskaźniki. Jednak najważniejsze to nakłonić klienta do zwrócenia jego uwagi na Twój baner.
Wysoki CTR mówi o tym, że:
– reklama została zauważona przez grupę docelową;
– użytkownicy wykazali zainteresowanie Twoim banerem reklamowym/ogłoszeniem.
Innymi słowy, im bardziej przyciągający i zauważalny będzie baner, tym więcej osób zauważy jego i przejdzie do Twojej witryny.
A propos znaczenia CTR, wskaźnik ten ma jeszcze jedno ważne zastosowanie, dotyczące pozycji ogłoszeń reklamowych w wynikach wyszukiwania. System wyszukiwania zorientowany jest na użytkownika, tym samym pokazuje w wynikach wyszukiwania jakościowe, adekwatne ogłoszenia i wartościowy kontent. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby przy tworzeniu reklamy zwracać uwagę na wizualny aspekt.
CTR reklamy internetowej, z reguły, jest niższy od analogicznego wskaźnika w wynikach wyszukiwania i jest to związane z tym, że często banery reklamowe, które użytkownicy widzą na stronach internetowych – to sposób reklamodawcy zaprezentować się bądź przypomnieć o swoim brandzie (pierwsze i najbardziej „zimne” etapy sprzedaży). Jednakże wraz z tym są najważniejszą i najbardziej reprezentatywną formą reklamy, gdy trzeba się wyróżnić i zostać w pamięci użytkownika w jak najlepszym wydaniu.
Jeden ze sposobów zwiększyć CTR to zamieścić banery animowane HTML-5. Za pomocą takiego rodzaju reklamy możliwe jest rozwiązywać poniższe zadania marketingowe w bardziej efektywny sposób:
– przekazać użytkownikowi unikatowe zalety Twojej oferty;
– pokazać kilka najbardziej istotnych parametrów produktu bądź usługi;
– poinformować jednocześnie o kilku akcjach i bonusach;
– zamieścić więcej informacji o brandzie;
– przedstawić kreatywny pomysł;
– zwrócić uwagę użytkownika za pomocą efektów animacji;
– położyć akcent na potrzebny Tobie przekaz reklamowy;
– pokazać od razu kilka ofert, produktów bądź usług w jednym ogłoszeniu reklamowym.
Banery w formacie HTML-5 mają dużo zalet. Na przykład, wyświetlają się na każdym urządzeniu, a także dostosowują się pod screen-read’ery (czytniki ekranowe). Ich absolutna adaptacja za pomocą CSS media-zapytań daje możliwość dostosowania się elementów banera pod każdy rozmiar wyświetlacza. W nich można wykorzystywać dowolne elementy strony internetowej: tekst, obrazy, wideo, skrypty i kształty, a także użyć dynamicznych scenariuszy i baz danych od strony serwerowej. Pliki baneru HTML-5 mają niewielki rozmiar i przy poprawnym tworzeniu nie przeciążają procesora przy wyświetlaniu na stronie.